جستجو کردن

حوله را چند وقت یکبار عوض کنیم؟

برای خیلی از افراد ممکن است سوال پیش بیاد که حوله را چند وقت یکبار باید عوض کنیم؟حوله ها را اگر در شرایط نرمال نگهداری کنید، هر 2 تا 3 سال باید تعویض شوند تا از نظر بهداشتی ایمن باشند.

حوله

هر چند وقت یکبار باید حوله ها را شست؟

حوله ها باید به صورت مداوم شست وشو شوند، حال سوال پیش می آید چرا اصلا حوله ها را باید شست باتوجه به اینکه ما با پوستی تمیز آن را می پوشیم؟
اول از همه زمانی که ما حوله را برای خشک کردن خود استفاده میکنیم، ممکن است پوست مرده روی بدن بر روی حوله بماند، دوم از همه ضخامت حوله ها باعث میشود که مدت زمان بیشتری را خیس و مرطوب بمانند، و همانطور که می دانید مکان های مرطوب محل مناسبی برای رشد باکتری ها هستند.

جدا از آن بعد از حمام گاها زمانی که حوله به تن دارید ممکن است از انواع روغن ها یا لوسیون و کرم ها استفاده کنید که در این صورت احتمالا حوله شما به آنها آغشته میشود، و این خود دلیلی برای تجمع میکروب خواهد بود.

نشانه هایی که باید حوله را تعویض کرد

  1. شکاف، سوراخ، یا پارگی دارند: هر زمان که حوله شما پاره یا سوراخ و شکاف داشته باشد، قطعا دیگر نمیتواند شما را به خوبی خشک کند در نتیجه باید حوله خود را تعویض کنید.
  2. بوی بد که با شست و شو نمی رود: زمانی که حوله خود را می شویید اما باز هم بوی نامطبوعی دارد یعنی آن حوله زمان تعویضش رسیده است، به این علت که میکروب ها و باکتری ها در برابر شست و شو مقاوم شده اند و پاک نمیشوند.
  3. رنگ آن کم رنگ یا محو شده است: رنگ حوله شما اگر کمرنگ شده است یعنی مدت زمان استفاده آن به اتمام رسیده است و به اصطلاح عمر خود را کرده است.
  4. جذب آب خوبی دیگر ندارد: یکی از آیتم های حوله خوب جذب آب آن است و طبیعتا یکی از مهمترین ویژگی های حوله های حمام جاذب آب بودن آنهاست، زمانی که دیگر آب جذب نمی کند یعنی باید آن را تعویض کنید.

حوله

عوامل افزایش طول عمر حوله

عواملی چون نحوه شست و شو، زمان شست و شو، نوع مواد شوینده انتخابی ، نحوه خشک کردن از دسته عواملی است که در افرایش و یا کاهش طول عمر حوله ها تاثیر گذار خواهد بود.

  • نحوه شست و شو: برای شست و شوی حوله ها ماشین لباسشویی ها برنامه متناسب با آن را دارند، پس حتما برنامه ای را انتخاب کنید که به بافت پارچه آسیب نزند، ضمن اینکه ماشسن را پر از لباس نکنید، اگر حجم لباسی که به داخل ماشین می گذارید، بیشتر از ظرفیت باشد قطعا به لباس و حوله شما آسیب می زند.
  • زمان شست و شو: منظور از زمان شست و شو این است که بعد چند بار استفاده مثلا 3 الی 4 بار حوله خود را بشویید، این باعث میشود حوله شما بد بو نشود، اگر لکی بر روی آن باشد در همان ابتدا اگر شسته شود اثری از آن باقی نمیماند، ضمن اینکه حوله ها مکان مناسبی برای رشد میکروب ها هستند، پس با سریعتر شستن آن مانع تجمع میکروب شوید.
  • نوع ماده شوینده: شاید به نظر نرسد اما نرم کننده ها گرینه مناسبی برای شست و شو نیستند، زیرا آنها الیاف روی حوله را می پوشانند و از تمیز کردن حوله جلوگیری میکنند، اما میتوانید از مقداری سرکه برای شست شوی آن استفاده کنید.
    از ماده شوینده ای استفاده کنید که بدون آنزیم باشد، و اتفاقا مایع سرسخت نباشد تا بافت حوله را آسیب نزند.
  • نحوه خشک کردن: زمانی که حوله ها در مدت زمان بیشتری خشک شوند، قطعا رطوبت آنها باعث میشود، بوی بد بگیرد و بوی بد نشانه ای وجود میکروب و باکتری بر روی آن است، بهتر است اگر امکانش برایتان وجود داشته باشد حوله ها را بعد شست و شو در مکانی آویزان کنید که هوای آزاد وجود داشته باشد که هم زودتر خشک شود و هم وجود نور خورشید به طور غیر مستقیم برای پاکیزگی پارچه شما بسیار مفید خواهد بود.
    ضمنا توجه داشته باشید بعد از پایان برنامه ماشین لباسشویی آن را به سرعت و بالافاصله آویزان کنید.

رعایت این موارد باعث میشود حوله شما در طول مدت عمر خود کیفیتبهتری داشته باشد، ضمن اینکه انتخاب یک حوله خوب قطعا تاثیر بسزایی در طول مدت آن خواهد داشت.